Publisert Legg igjen en kommentar

Overlanding? Hva er det?

Mange kan stille seg spørsmålet hva overlanding egentlig er, jeg gjorde også det for nesten 5 år siden. Lite viste jeg hva jeg var på vei til og begi meg utpå.
Marius Sagen på Camp med Børre Bratvold under innspilling av Adventure Podden

Overlanding er selvhjulpen reise over land til fjerntliggende destinasjoner der reisen er hovedmålet. Vanligvis, men ikke utelukkende, oppnås det med mekanisert terrengtransport (fra sykler til lastebiler) der hovedformen for overnatting er camping, som ofte varer i lengre tid (måneder til år) og strekker seg over internasjonale grenser.

Wikipedia

Det er ikke ofte jeg må på Wikipedia for å kunne forklare hva noe er, men overlanding er ikke bare en reise, en bil eller camp, for meg har det blitt en livsstil, en måte og koble av og komme seg vekk fra hverdagen.
Det jeg vil si overlanding kan defineres som er et samfunn av folk som deler samme interesse, som er glad i natur og bil, men som vil til destinasjoner andre ikke alltid klarer og komme til med vanlige kjøretøy.

Det vi driver med i Norge er ikke hva jeg ville definere som overlanding, men mer glamping, for det er jo det vi gjør, vi kjører en liten stud, finne camp, fyrer opp bålpanna, lager mat, drikker litt og legger oss til og sove. Mest vanlige er en helg borte fra hverdagslivet, men er dette virkelig overlanding?

Som jeg tok ut fra Wikipedia over så er Overlanding en selvhjulpen reise over land til fjerntliggende destinasjoner, men hvor reisen er hovedmålet.

Der bommer vi litt, men jeg vil også si at vi bare bommer “litt”, for vi reiser over land (fjell og daler), vi drar til plasser andre ikke vanligvis vil dra til å vi prøver så godt vi kan å være selvhjulpen.
Vi bedriver en mer normal type overlanding, for dette har jo litt med økonomi og muligheter til å dra på det store eventyret også.

Må man ha den best utstyrte bilen for overlanding?
NEI mener jeg, jeg trodde det før, jeg bygde en bil som er et beist av en bil, med det første ARB Slideout Kitchen i Europa, første Land Cruiser i verden med den løsningen som kun skulle passe på en pickup.
Med eget strøm-system fra GoalZero, ARB Skuffer, AluCab taktelt, markise og dusj, kjøleskap og alt annet en kunne tenke seg.
Landcruiseren ble bygget om hos Arctic Trucks, 37″ dekk, sperrer, diff pustere, luft kompressorer og snorkel.
Dekor er tegnet av vår venn Børre.
En helt utrolig grom bil, en bil jeg har hatt mange eventyr med og jeg har hatt den herlige opplevelsen av og bli kjent med så mange av dere.

men… trenger jeg noe sånt for Overlanding?
Svaret mitt er nei, jeg har lært det siste året at Overlanding ikke er kjøretøyet ditt, det er ikke utstyr som er viktig, men du som en person. En overlander defineres av interesse og lidenskap, ikke av hvilken bil en kjører.
Jeg har sett mye rart av kjøretøyer som overlander, Lada, Huyndai H1, Sprintere, transportere, volvo valp, pickuper og motorsykler.

Det og overlande har med deg å gjøre, vi er som regel tettere på naturen på vår måte, selv om Norge har mange rigide regler for kjøretøy, så elsker vi det å dra på tur, finne camp, ta en øl og lage mat.

Det er viktig og teste produktene!!!

Litt av min historie da. 
Jeg ble med min gode venn Ingvar på tur for ca 4-5 år siden, til et stevne i de svenske skoger kalt overlanding.nu Høst Treff, jeg ble med som passasjer og skilt tolk. Jeg kommer ikke til og glemme denne turen da denne ville endre mitt syn på reise i og med natur. 

Jeg skal ikke skryte mye på meg, jeg har aldri vært så glad i den Norske naturen før jeg begynte med overlanding, jeg syns Netflix var topp, noe jeg fremdeles gjør, men jeg har alltid hatt en god følelse når jeg har jakta eller vært ute og fisket, noe jeg tror Ingvar også viste om og så plutselig var vi på tur sammen. 

På høst treffet møtte jeg mange jeg fremdeles har kontakt med, jeg sov i et kaldt telt med et liggeunderlag som ikke hadde noen R rating overhode, dyne og pute, men kaldt, så jeg gikk til innkjøp av en elektrisk varmeovn da vi hadde strøm der, så helgen ble knall den. Fin kjøring og mye hygge rundt bålet. Her begynte også tankene rundt å ha en sånn type bil og forme seg, jeg fikk prøvekjøre en Toyota LC på 35″ dekk, jeg var solgt. 

Vi spoler litt frem og Covid’en er et kapittel for seg selv, jeg hadde fått drømmebilen 

Min LC på Valdresflye

Jeg dro på turer, festivaler, vinter treff. Jeg har møtt så mange mennesker som har tilført mitt liv mye og lite, men på en fantastisk måte. 

Den personen som har gjort størst inntrykk på meg (Foruten om Ingvar) er en liten rund kar med navn Erik Helgesplass, når krigen i Ukraina kom så følte jeg et enormt behov for å hjelpe til, om det så måtte være og bidra ved fronten så skulle jeg hjelpe til, jeg så Erik sin post på Adventure Overland sin side og tok kontakt. 

Hadde jeg vist det jeg vet i dag så hadde jeg aldri nølt, men jeg gjorde det da. 

4 uker etter første kontakt med Erik så var jeg hjemme fra Ukraina igjen, med en hel del følelser og tanker, bilder i hodet jeg ikke blir kvitt, men til den viktigste realiseringen i mitt liv. Tanken på at livet er for kort til å ikke fullføre de største drømmene. 

07/06.2022

Da tok jeg MC lappen, jeg bestod så vidt, ikke pga kunnskapen, men fordi sensoren ikke var av den hyggelige typen, men det er en annen historie. En uke etterpå var jeg på MC huset i Nydalen for og hente mitt nye hjertebarn, en Honda Africa Twin Advenure Sport med DCT automat kasse, kofferter og hele pakka. det første jeg gjorde med den sykkelen var å kjøre 1000km for første service, så pakket jeg den klar for tur til Latvia hvor jeg skulle tilbringe hele sommeren.

Dette er punktet som endret mitt syn på overlanding. Det er ikke om ha det feteste eller det dyreste, det er om opplevelsene, alt jeg trenger er en seng og sovepose som holder meg varm, presenning som holder meg tør, en liten stol og sitte i og når jeg er alene muligheten til å se en film. 

Det som irriterer meg mest er at det er dette Ingvar har sagt hele tiden, men jeg har bare flirt det bort som jeg altid gjør, men av og til må en se ting selv før en forstår hva andre egentlig mener. 

Jeg liker selvfølgelig å dra på turer med bil enda, men en motorsykkel tilfører så mye mer, råskapen, friheten, vinden og regnet, jeg er mer sårbar, men føler meg mer levende. har presset grenser jeg ikke trudde jeg kom til og være i nærheten av, sovet i hengekøyer jeg ikke liker, men liker det allikevel når en har skikkelig køye. Lage mat på enkelt vis isteden for avanserte slideout kjøkken, batteribank isteden for strømsystemer. 

Som jeg startet dette innlegget, overlanding kan gjøres med alle typer kjøretøy. For meg tok det litt tid, men en motorsykkel var tingen for meg. 

Vi ses sikkert på veien, om det er med bilen eller sykkelen så håper jeg vi møtes en dag. 

the_norwegian_nomad

Ole Marius Husby

Legg igjen en kommentar